25-Lecie Kalibru 9F

25-Lecie Kalibru 9F

W tym roku mija 25 lat od wprowadzenia na rynek jednego z najlepiej zaprojektowanych i wykonanych mechanizmów kwarcowych.

 

Dla czego najlepiej zaprojektowany ?

Dlatego, że firma Seiko była pierwszą firmą na świecie wprowadzającą na rynek zegarek naręczny z mechanizmem kwarcowym. Był to ASTRON w 1969 roku o dokładności +/- 5 s na miesiąc, a to oznacza kilkadziesiąt lat doświadczenia. Pod koniec lat 70 osiągnęli dokładność na poziomie +/- 5 s na rok, więc można im zaufać.

 

Dobra… a co z tym 9F i wykonaniem ?

W przeciwieństwie do mechanizmów innych marek, czy to mechanicznych, czy kwarcowych, to 9F jest składany całkowicie ręcznie w Japonii. Każda nawet najmniejsza część jest obrabiana ręcznie, dopasowywana, składana, regulowana. Dzieje się to w osobnym budynku odpowiedzialnym tylko za montaż mechanizmu kwarcowego kalibru 9F. Mechanizm posiada 9 kamieni rubinowych. Ciekawostką jest tak zwany twin pulse control motor, czyli silnik krokowy, który porusza wskazówką 2 razy na sekundę. Zrobiono to dla tego, że wskazówki w Grand Seiko, gdzie montowany jest ten mechanizm, są bardzo ciężkie, bo są wykonane z prawdziwej dość grubej stali, a nie blaszek jak w większości zegarków. System ten pozwala łagodnie przeprowadzić tą wskazówkę od indeksu do indeksu zmniejszając naprężenia w mechanizmie. Jednocześnie ruch wskazówki wydaje się być dostojnie ciężki.

 

Trudno jest to opisać słowami, bo po prostu trzeba to zobaczyć.

 

 

Ze względu na ręczne wykonanie mechanizm zastosowane systemy kasowania luzu, nie ma mowy o typowych przypadłościach mechanizmów kwarcowych zjeżdżających seryjnie z taśm produkcyjnych, czyli „nie trafianie w indeksy”. Mechanizm posiada kilka komplikacji takich jak GMT, datownik, dzień tygodnia. Właśnie! Datownik… zmiana daty, która następuje około północy trwa 1/2000 sekundy i jest to zrobione mechanicznie.

 

Skąd się bierze dokładność tego zegarka ?

 

Do produkcji jest używany najczystszy kwarc jaki może być dostępny. Jest selekcjonowany, a następnie leżakowany pod napięciem przez 3 miesiące i tu następuje jego stabilizacja. Zegarek 500 razy dziennie koryguje swój chód na podstawie temperatury. Mimo baterii jest bardziej mechaniczny niż większość mechanizmów mechanicznych. Dlaczego ? Ponieważ jest częściowo wykonany i całkowicie złożony ręcznie i 100% jego ruchomych elementów jest z najwyższej jakości stali. Do mnie to przemawia, bo większość dostępnych na rynku zegarków ma styczność z człowiekiem dopiero w salonie sprzedaży, albo w urzędzie celnym 😉

 

Podsumowując

Mechanizm jest wykonany na najwyższym poziomie, jest całkowicie rozbieralny i “naprawialny”. Na deser podaje chyba najważniejszą informację, a mianowicie to, że zalecany serwis tego mechanizmu zalecany jest po 50 latach. Wtedy nastąpi wymiana smarów i oględziny ruchomych elementów, które raczej pozostaną na swoim miejscu gdyż zużycie niektórych z nich może nastąpić dopiero po 100 latach.

 

Czemu tak się dzieje?

 

Oprócz użycia najwyższej jakości materiałów stalowych, jest użyty najwyższej jakości smar, który w połączeniu z tak zwaną sealed cabin, czyli hermetycznie zamkniętym miejscem pracy mechanizmu powoduje brak utleniania się samaru i stali.

 

Zegarki w których montuje się ten mechanizm pochodzą głownie z linii Grand Seiko. Tu też mamy ręczną robotę, polerowanie kopert, indeksów i wskazówek techniką zaratsu i na koniec wychodzi nam coś wspaniałego. Ceny zegarków z tym mechanizmem na rynku wtórnym wahają się w przedziale 5-20 tysięcy zł. Za tą cenę mamy coś nieosiągalnego dla innych marek w tym przedziale cenowym.

 

A tak wygląda jedne z modeli zaprezentowanych przez Grand Seiko z okazji 25-lecia kalibru 9F

 

Autor: Tomasz Pomorski

 

 

Udostępnij


Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o